vrijdag 4 oktober 2013

Schots voor Beginners - Laatste voorbereidingen

Artslui. Ben Lui. Ben Vorlich. Bein An Lochain. Beinn Ime. Landgedoe; diverse types heuvels, bulten,bergjes, molshopen, grasvelden.
Lake, Loch, Bay, Sea, Sound, Mull, River, Canal, Creag, Stream, Lochan. Of Lochain, daar wil ik vanaf zijn. Waterpartijen; bergbeekjes, heuvelplassen, zeearmen, kanaaltjes, engtes, nauwe
doorgangen tussen twee schiereilanden.

Eerste nieuwtje. Zijn er Kuifje-liefhebbers in de zaal?
Terwijl ik de kaart van Schotland zit te bestuderen heb ik een ontdekking gedaan. Hergé, de tekenaar van Kuifje, is beroemd om de precisie van zijn tekeningen. Hij wist precies de sfeer én de werkelijkheid van een land te vangen in zijn tekeningen - terwijl hij zelf Brussel eigenlijk nooit verliet. Dat lukte hem door een enorm archief van tijdschriftknipsels - veel van zijn complexe tekeningen zijn reproducties van foto's van auto's, vliegtuigen en gebouwen.
Nou was die Hergé (Georges Remí, als hij de telefoon opnam als waarachtig Franstalige Belg zei hij Remí Georges, vandaar Hergé - RG) geen heel frisse jongen. Nogal fout in de oorlog. Beetje collaboreren, beetje na-oorlogs geïnterneerd in verband met niet geheel gewaardeerde sympathieën en heulen met de bezetter en zo. 
Ook wat primitieve ideeën over hoe negertjes eruitzagen en spraken. Zie Kuifje in Afrika. 
Nogal rabiaat rechts - zie Kuifje in Rusland, waarin de dappere verslaggever het opneemt tegen de Bolsjewieken.
Nou ja, je krijgt het plaatje zo wel. Maar tekenen kon hij - en later ooit nog spijt betuigd, wat hem siert. 
Die Hergé dus heeft ook de onsterfelijke Kapitein Haddock -waarvan boze tongen beweren dat het meer dan een gewone vriend van de sexloze Kuifje was - geschapen. Die kapitein, dáár heb ik nou een zwak voor. Kuifje is een zielloze Joris Goedbloed, beetje een eikel. Haddock echter is een notoir drankorgel, politiek incorrect als de pest, geen blad voor de ruwe zeepitbek nemend en immer in het kapiteinspak, inclusief pet. En wat dronk die kapitein nou? (komt 'ie éin-dé-líjk to the point, die Omvlee); je raadt het nooit: Loch Lomond Whiskey. En laten we daar nou de eerste nacht gaan doorbrengen. Altijd gedacht dat het een verzonnen meer was - indien "meer" de juiste vertaling van "loch" is.
En als het meer bestaat, zal de whiskey ook wel bestaan. Nou ben ik geen liefhebber van sterke drank - flamberen kun je er wél prima mee, trouwens - maar ergens tijdens deze reis zal ik heus een lokaal destilleerderijtje bezoeken. Op zoek naar Loch Lomond. Dat ziet er trouwens zó uit:

Vanavond hebben we met Stella, de moeder van Miré - vriendin van Emma, gaat mee - afspraken gemaakt. Belangrijkste advies voor mensen die met een leenkind naar Groot-Brittanie reizen: geen Schengen. Dat betekent reisdocumenten mee - geen vrij verkeer van personen. In het geval van minderjarige koters: een toestemmingsverklaring van de ouders van het leenkind is wel handig als je de grens over wilt, zeker als er een joekel van een cruiseschip betreden moet worden. Die wachten niet op de fax die je moet regelen als je die verklaring niet bij je hebt. Verleden jaar met Roos hebben we mazzel gehad met een soepele douanebeambte in Duinkerke - waar trouwens 2 uur later weer een boot gaat - maar voor de ietwat duurdere en minder frequente vaart naar Newcastle gaan we maar geen gokje op zetten. Briefje van pappa mee, Miré!

Zei er iemand gokje? Het DFDS veerbootje waarmee we gaan oversteken is, qua veerbootgehalte, ongeveer de Love Boat onder de veerboten. Stuk of tien bars, vier restaurants, bioscoop, casino, winkelstraat, The Princess Seaways.
Bouwjaar: 1986
Lengte x Breedte: 161 m X 28 m
Gross Tonnage: 31356, Waterverplaatsing: 4110 t
Geregistreede Snelheid (Max / Gem): 18.9 / 17.1 knots
Vlag: Denmark [DK]
Roepnaam: OXED2

Belangstelling? Live feed over positie, snelheid, diepgang, ETA enzovoorts op:

http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?mmsi=220489000&header

Onder het wachten tot we écht gaan vertrekken staat ons campertje - nou ja, onze camper - bij onze leverancier. Zonnepaneel monteren, we gaan immers naar Schotland. Nieuwe voorruit ook, roetsplekken in afwatergoot wegwerken - en nog wat klein bier - slotjes en zo. Gastanks al vol, diesel ook zo - nog even bijvullen in Ijmuiden straks trouwens, Britse diesel ben duur. Volflikkeren met boodschappen moet ook nog - Hollandse kost mee! Snert in Scotland! Boerenkool in Glasgow, stamppot in Edinburgh.
Zin drin.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten